Skambinimas numeriu 112

Skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112 dažniausiai tenka skambinti ne pačiomis palankiausiomis sąlygomis. Pavojaus akivaizdoje patiriamas nerimas, baimė ar išgąstis neleidžia susikaupti, ramiai įvertinti aplinkos bei nedelsiant nuspręsti, ką daryti, kad išliktumėte saugus (-i). Neretai atsitinka, kad, ketindami išsikviesti skubią pagalbą telefonu, žmonės tiesiog pamiršta numerį 112, nesugeba jo surinkti telefono klaviatūra arba paskambinę negali pasakyti, kokia nelaimė ir kur juos ištiko.

Kad nelaimės atveju kuo greičiau išsikviestumėte skubią pagalbą, perskaitykite ir įsiminkite šiuos paprastus, bet naudingus patarimus:


skambinti numeriu 112 galite ir be SIM kortelės, ir neturėdami sąskaitoje pinigų;

pasirinkite (pasitraukite į) vietą, iš kurios galėtumėte saugiai paskambinti numeriu 112;

telefono aparato klaviatūroje surinkite tik tris skaitmenis – 1, 1, 2. Jokių šalies, miestų ar rajonų kodų rinkti nereikia;

sulaukite, kol operatorius atsakys į Jūsų skambutį. Jei nutrauksite pradėtą skambutį ir skambinsite iš naujo, būsite nukeltas į skambučių eilės pabaigą ir Jūsų prisiskambinimo laikas pailgės;

jei galite, numeriu 112 skambinkite ir su atsiliepusiu operatoriumi kalbėkite pats (-i);

atsiliepus operatoriui trumpai ir aiškiai pasakykite, kas atsitiko;

pasakykite tikslų adresą, kur reikalinga pagalba. Jei jo nežinote, kuo tiksliau apibūdinkite vietą (nurodykite kryptį, atstumą, įvardinkite matomus objektus);

atsakykite į visus operatoriaus užduotus klausimus – jie padeda tarnyboms tiksliau reaguoti;

išklausykite ir vykdykite operatoriaus patarimus;

nepadėkite ragelio, kol operatorius pasakys, kad pokalbį galima baigti;

baigęs (-usi) pokalbį, pasistenkite neužimti savo telefono linijos, nes pagalbos tarnyboms gali prireikti su Jumis susisiekti;

jei situacija nelaimės vietoje pasikeičia (pagerėja ar pablogėja), paskambinkite numeriu 112 dar kartą ir apie tai praneškite.

Skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112 skambinkite tik tada, kai staiga iškyla reali grėsmė gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai ar turtui ir kai pagalbos tarnybos turi nedelsdamos atvykti į nelaimės vietą bei suteikti skubią pagalbą, pavyzdžiui, kai:


dega pastatas, automobilis, miškas, iš pastatų rūksta dūmai;

skęsta žmogus, automobilis, gyvūnas;

reikia išlaisvinti prispaustus žmones iš sulamdytų automobilių, griuvėsių, iš po užvirtusių medžių;

iš Jūsų rankų išplėšia rankinę, atima piniginę ar kitus daiktus;

kėsinamasi pagrobti Jūsų automobilį;

kėsinamasi sugadinti ar sunaikinti Jūsų turtą;

pamatote eismo įvykį, kurio metu nukenčia žmonės;

pastebėjote policijos ieškomą asmenį;

matote muštynes;

susiduriate su smurtu;

aptinkate į sprogmenį panašų daiktą;

įtariate, kad žmogus bando nusižudyti;

matote sukniubusį ar gulintį žmogų ir įtariate, kad jis gali būti be sąmonės;

kraujuojate ir negalite sustabdyti kraujavimo;

matote, kad žmogus dūsta, negali kvėpuoti;

matote, kad žmogus patyrė elektros traumą (pvz., trenkė žaibas, elektros srovė);

veikiantis įrenginys nutraukia galūnę ar kitaip sužaloja.


Jei patekote į pavojingą situaciją, kurios nėra šiame sąraše, NEDVEJOKITE, būtinai skambinkite numeriu 112 ir praneškite apie ją!

Didelę žalą visuomenei ir tarnyboms daro asmenys, numeriu 112 skambinantys ne pagal paskirtį. Netikslingai užimtos telefono linijos ir melagingi pranešimai trukdo sulaukti pagalbos tiems žmonėms, kuriems jos iš tiesų reikia. Todėl naudokitės numeriu 112 atsakingai ir neskambinkite, jei norite:


papokštauti ir melagingai iškviesti pagalbos tarnybas;

pakalbinti operatorius;

pakomentuoti aktualius įvykius, žinomų žmonių poelgius ar pasisakymus;

pasiskųsti, kad neįleidžia į klubą, barą, kavinę ar kazino;

iškviesti avarines tarnybas, įvykus gedimams pastatų vidaus inžineriniuose tinkluose;

sužinoti SIM kortelės PIN kodą;

pasiskųsti dėl neveikiančio šviesoforo, automobilių spūsčių gatvėse;

sužinoti asmens ar organizacijos telefono numerį, adresą, veiklos pobūdį;

sužinoti autobusų, traukinių ar lėktuvų tvarkaraščius;

iškviesti taksi;

užsisakyti gėlių ar picą.


Atminkite, kad už piktavališką elgesį skambinant numeriu 112 gresia administracinė ir baudžiamoji atsakomybė:

Bendrojo pagalbos centro darbo trukdymas žinant, kad pagalba nereikalinga, užtraukia įspėjimą arba baudą nuo devyniasdešimt iki dviejų šimtų eurų (LR ANK 493 straipsnio 1 dalis);

Priešgaisrinės apsaugos, policijos, greitosios medicinos pagalbos ir kitų specialiųjų tarnybų iškvietimas žinant, kad pagalba nereikalinga, užtraukia baudą nuo dviejų šimtų iki dviejų tūkstančių eurų (LR ANK 493 straipsnio 2 dalis);

Bendrojo pagalbos centro operatoriaus – statutinio valstybės tarnautojo – garbės ir orumo pažeminimas, reiškiamas žodžiais, gestais, įžeidžiančiu, įžūliu, provokuojančiu elgesiu ar kitokiu elgesiu, užtraukia baudą nuo devyniasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų (LR ANK 508 straipsnis);

Bendrojo pagalbos centro operatoriaus – viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens – garbės ir orumo pažeminimas, reiškiamas raštu, žodžiu, gestais, įžeidžiančiu, įžūliu, provokuojančiu ar kitokiu elgesiu, užtraukia baudą nuo penkiasdešimt iki trijų šimtų eurų (LR ANK 507 straipsnis);

Tas, kas melagingai pranešė ar paskleidė žinią apie visuomenei ar valstybinės reikšmės objektui, kuris atitinka Civilinės saugos įstatyme nustatytus požymius, gresiantį pavojų arba didelę nelaimę, jeigu dėl to buvo iškviestos pagalbos tarnybos, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki vienerių metų (LR BK 285 straipsnio 1 dalis)

Į pagalbos skambutį atsiliepęs Bendrojo pagalbos centro operatorius:

  • paprašys apibūdinti situaciją ir atsakyti į jo užduotus klausimus;
  • operatyviai įvertins iškilusią grėsmę bei nustatys, kokios pagalbos reikia;
  • informaciją apie pagalbos poreikį nedelsdamas perduos atitinkamoms skubiosios pagalbos tarnyboms, kurios vyks į nelaimės vietą.

Neretai pasitaiko, kad apie tą pačią nelaimę praneša keli žmonės, todėl nereiktų nustebti, jei operatorius tik pasitikslins, ar yra papildomos naudingos informacijos apie įvykį, ir baigs pokalbį. Jis taip elgiasi todėl, kad siekia išvengti pasikartojančios informacijos srauto, greičiau atlaisvinti telefono linijas bei užtikrinti, kad būtų kuo greičiau atsakyta į kito žmogaus pagalbos skambutį.